Dia mundial de la Filosofia

El dijous dia 16 de Novembre se celebra el mundial de la Filosofia. A diversos països es faran diferents actes, conferències, jornades, col·loquis… Al web de la UNESCO podreu trobar més informació.  

A París es realitzarà un col·loqui titulat «La Filosofia com a pràctica educativa i cultural: una nova ciutadania». El col·loqui ha estat organitzat pel comitè francès de Noves «pràctiques filosòfiques», responsable des de fa molts anys de la celebració de trobades anuals en aquest àmbit. El comitè reuneix a diversos professors de distints nivells i associacions. El col·loqui tindrà lloc a la seu de la UNESCO a París, plaça de Fontenoy,  que pertany a la xarxa SCEREN, una oficina del ministeri francès d’educació nacional.Com diuen els mateixos organitzadors: l’objectiu d’aquest col·loqui és iniciar un gran debat sobre l’interès i la necessitat de la Filosofia com a pràctica, tant en l’àmbit pedagògic com en el cultural i polític. Intentem reunir una certa quantitat d’informacions que puguin mostrar que la Filosofia no és una activitat «supèrflua» o reservada a una elit, sinó que pel contrari és essencial per a la vida de la ciutat. L’aparició de nombroses pràctiques aquests últims anys com la Filosofia per nens, els cafès filosòfics, els tallers de Filosofia en una biblioteca o llibreria, l’assessorament filosòfic, els èxits editorials de llibres de Filosofia per al gran públic, són una prova evident de la vitalitat renovada d’aquesta disciplina. Alguns països, com Bèlgica, Noruega, Austràlia o Brasil, ja han pres la decisió d’incloure la Filosofia en l’escola primària. El desenvolupament de l’ensenyament del pensament «crític» o de l’ètica en nombrosos països posa de manifest igualment aquesta presa de consciència. Però aquesta expansió de l’ensenyament de la Filosofia implica igualment la necessitat de pensar o repensar la pedagogia. La Filosofia mentre que pràctica significa que per a ensenyar-la no n’hi ha prou amb transmetre coneixements, sinó que fa falta igualment educar, desenvolupar el pensament i la capacitat de judici dels estudiants.

Per una altra part, el col·loqui té la intenció de centrar-se més en l’educació que en l’escola. Doncs no es tracta únicament de saber com es pot transformar l’ensenyament i l’aprenentatge de la Filosofia «a l’aula», sinó d’organitzar un lloc de trobada i reflexió entre les diferents pràctiques culturals amb una orientació educativa que comparteixin la determinació de donar-se suport mútuament. Intentarem, per tant, tractar la Filosofia com una modalitat pedagògica, i no només com una disciplina específica. Es tractarà, per exemple, d’abordar la Filosofia la seva transversalitat educativa, com a lloc de discussió, d’elaboració del pensament autònom, un pensament crític, etc. Això amplia de fet el públic afectat en relació amb el sector restringit al que tradicionalment s’ha dirigit, el que explica, entre altres coses, la importància que té en el col·loqui la Filosofia amb els nens i la mobilització de les xarxes internacionals de persones que practiquen en aquest camp.

Aquesta denominació de la Filosofia té implicacions polítiques importants, i més en particular en la dimensió ciutadana, la pràctica democràtica, la convivència. En aquest sentit, els objectius del  col·loqui estan molt pròxims als quals defineix la UNESCO – en el seu “Informe del Director General sobre una estratègia intersectorial en relació amb la Filosofia“, amb data del 28 de febrer de 2005.